Mindful Yoga

Welkom   Missie   Over Ons   Activiteiten   Kalender   Contact   Links 

BEWEGEN IN AANDACHT            een Bron van Stilte

Untitled document

MINDFULNESSTRAINING

In een Mindfulness- of Aandachtstraining gaat het om het exploreren van de ervaring van het huidige moment. Het ontwikkelen van een niet-oordelend gewaarzijn, helpt ons om het leven met begrip en wijsheid te benaderen. We ervaren dan meer stabiliteit.

Er wordt geoefend in "het in aandacht, mild en alert aanwezig ZIJN"... soms midden in de storm van het leven.

Een Mindfulnesstraining is geschikt voor iedereen die een actieve bijdrage aan zijn eigen gezondheid en welzijn wil leveren. Het oefenen in aandacht staat centraal. Jouw kracht en zelfhelend vermogen aangesproken.

Aandachtstraining is geen gespreks- of therapiegroep. Het is als methode, buitengewoon praktisch en toepasbaar in het dagelijkse leven. Het vraagt naast de wekelijkse bijeenkomsten, een dagelijkse tijdsinvestering van ongeveer 60 minuten. Er is geen speciale kennis of ervaring nodig om te kunnen deelnemen. Wel een bereidheid en openheid om het Hier en Nu te observeren, te exploreren en te accepteren...


Deze training kan je volgen:  8 weken

=> individueel                       op afspraak
=> In kleine groepjes            max 6 pers

      Vrijdagavond                   19u00 - 21u30

Onder rubriek 'kalender' staan de eerstvolgende mogelijke data.


De lessen worden in een aangenaam kader gegeven. 


Er is geen voorkennis vereist.

Bij interesse, vul je onder de rubriek "Contact" het info-formulier in.

Klik hier om terug te gaan naar "Activiteiten".


Enkele ervaringen van cursisten:

Ik heb enorm genoten van de Mindfulnesstraining.  Het heeft me inzicht gegeven in mezelf, mijn omgeving en datgene waar ik mee bezig ben. Het heeft mijn leven veranderd: Ik kan nu gewoon 'zijn'; tot rust komen in de drukte van de dag; grenzen stellen; tevreden zijn met dat 'wat is'; dankbaar zijn voor het mooie van elke dag; afstand nemen van 'het denken'; mijn voeding aanpassen; rust nemen en genieten van kleine dingen.  Dank Hilde voor de mooie en geleidelijke opbouw van de cursus; jouw persoonlijke en mensgerichte aanpak, de rust die van je uitgaat; de geborgenheid (van jouw huis) om te kunnen zijn wie ik ben.  Ik volg nu wekelijks de les Mindful Yoga.  De zachte oefeningen op maat van mijn lichaam en het 'gewaar zijn' geven mij rust en levensenergie.  Heerlijk.  Kristin, 46jr

Ik ben dankbaar dat ik dit traject volgde.  Nooit had ik gedacht dat Mindfulness mij echt zou kunnen beïnvloeden.  Na een jaar te werken aan een burn-out was dit een heel fijne en zeer nuttige ervaring om terug deeltijds aan de slag te kunnen.  Het geeft me kracht en rust om alles wat op me afkomt te plaatsen.  Ik ga deze lessen (levenslessen) echt kunnen hanteren en willen integreren in mijn verdere loopbaan als onderwijzeres, moeder, partner, familielid en vriendin.  Bedankt Greet

Deze intensieve en ervaringsgerichte training is een aanrader voor iedereen die in dit jachtige leven een manier zoekt om stress te hanteren.  Dank zij de 8-weken training werd ik uitgenodigd om gedurende een langere periode diepgaand met deze materie bezig te zijn en te integreren.  Hierdoor kan ik nu ervaren wat 'Mindful in het leven staan' werkelijk betekent.  Ik vond een rustpunt. Kristien

Herstellende van een moeilijke stressvolle periode op het werk, waarbij ik net niet kopje onder ging, was ik nog steeds onzeker en angstig op zoek naar mezelf.  Eerder toevallig kwam ik in aanraking met Mindfulness (STill & STem).  Tijdens een intensieve, 8 weken durende Mindfulnesstraining, waarbij ook wordt verwacht om dagelijks thuis één uur te oefenen, wordt een tool aangereikt om met stress te leren omgaan.  Door het teveel aan negatief denken te herkennen, te doorbreken en me te focussen op het moment zelf, slaagde ik erin om tot rust te komen door te luisteren naar mezelf.  Door mezelf te accepteren zoals ik ben en gewoon mens te durven zijn, kreeg ik terug houvast.  Mijn dank aan Hilde die met hart en ziel de training vorm gaf; ik heb er veel vertrouwen uit geput en voel me terug beter in mijn vel.  Omdat ik me er goed bij voel, blijf ik dagelijks verder oefenen. Fr.

Na een jaar te hebben getwijfeld of ik de mindfulnesstraining zou volgen of niet, heb ik me toch ingeschreven. Na 8 weken besef ik, dat dit één van de beste beslissingen is die ik in mijn leven heb genomen. Vanaf de eerste week heeft het me innerlijk verrijkt. Je moet er uiteraard klaar voor zijn en de meditatiehuiswerkjes goed opvolgen; daarna wordt het een dagelijkse gewoonte, ik ervaar het als een sport voor de geest. Voor mij althans heeft het verandering gebracht en het verandert nog steeds. Ook vond ik het heel belangrijk om innerlijke rust te vinden en die uit te stralen naar mijn cliënten toe, wat de therapie positief beïnvloedt. Chimène De Raeve, Psychotherapeute, Edegem

Wij zouden jou zeer graag willen bedanken voor de begeleiding tijdens onze kennismaking met mindfulness.  Wij kregen verschillende tools aangereikt zodat ieder een mindful levenswijze op zijn eigen wijze kon invullen op het einde van de rit. Naast de persoonlijke aanpassingen, waren wij in de mogelikheid om met verschillende gezindsleden deel te nemen aan de cursus. Wat ervoor heeft gezorgd dat wij terug meer rust en aandacht voor elkaar mogen ervaren. Maw een zeer verrijkende belevenis voor gans het gezin. Dankzij deze mindfulness-training staan wij nu op een bewustere manier in het leven. Zeker een aanrader voor iedereen die wil investeren om zo meer uit het leven te halen. Van harte dank en dat vele anderen jou ondersteuning ook mogen genieten. Dirk 45j, Nancy 42j & Cato 15j

Ik ben burgerlijk ingenieur en op zoek naar effectiviteit. Alle opleidingen die ik in mijn professionele leven reeds volgde, gaven herkenning en inzichten, de veranderingen waren telkens een incrementele stap. Deze cursus resulteerde voor mij in persoonlijke groei, al na acht weken. Elke wekelijkse sessie wordt afgesloten met de opdracht voor de week. Door dit toe te passen, ervaar je de effectiviteit van mindfulness en geraakt de methode ingeburgerd. ik had nooit gedacht dat je door mindfulness sneller resultaat bekomt dan door denken. Ik was op voorhand 'gewaarschuwd' door mijn omgeving over het zweverig karakter van mindfulness.  Ik had Hildes naam bekomen via een leadershiptraining op het werk. Na een paar individuele gesprekken met haar om af te toetsen hoe ze tewerk gaat, vond ik haar intelligent en professioneel en besliste ik om me aan deze cursus te 'wagen'. Ik ben moeder van 4 kinderen gecombineerd met een drukke leidinggevende job en een moeilijke relatie. Kinderen opvoeden, mensen aansturen zijn twee uitdagende taken met veel obstakels. Een goede relatie is een nog moeilijkere zaak. M, de jongste stribbelt vaak tegen. I, de tweede jongste is onzeker en mist doorzettingsvermogen. S,de tweede oudste en puber, is nors en sluit zich af. J, de oudste, is intelligent doch vindt de kracht niet om zich aan studies te zetten. Op het werk en in de relatie is het niet anders: er zijn dagelijks dingen die je wil veranderen. Wat is er nu veranderd? De ochtenden en avonden met de drukte van de kinderen zijn niet langer stressmomenten. Ik geniet van de kinderen en wat ze vertellen. Dat overheerst nu en niet het 'op tijd klaar zijn'. Eigenaardig genoeg gaan de dingen nu sneller. Iedereen is goedgezind en werkt mee, door de positieve atmosfeer. Op het werk heb ik meer controle, stuur ik beter aan, ben ik effectiever in mijn leidinggevende rol. In mijn relatie, de moeilijkste opdracht, worden scheefgegroeide situaties rechtgetrokken. De cursus is reeds een maand afgelopen, maar zit nu dagdagelijks in mijn aanpak verankerd. Natuurlijk is er nog veel werk aan de winkel, maar dit was een sprong in mijn persoonlijke groei, geen incrementele stap. Dit is een ongelooflijk effectieve methodologie die ik iedereen zou willen aanraden. AFT, Engineering Manager, 45 jaar

Het deelnemen aan deze cursus heeft mij meer bewust in het leven doen staan.  Op allerlei vlakken: bewuster van mijn lichaam en hoe het op stress reageert, valkuilen in de omgang met andere mensen en het belang van jezelf op de eerste plaats te zetten. Enkel vertrekkende vanuit jezelf, kan je een positieve bijdrage aan je omgeving leveren. Bovenal neem ik de introductie tot meditatie mee; in een maatschappij die soms als een Titanic op je afstevent, vind ik dit geen overbodige luxe.  Hilde 39 jaar

Moeder van 3 kinderen, dochter van, echtgenote van, collega van ... . Het zijn meer dan 3 bordjes die draaiende moeten gehouden worden. Geleerd om alles ten allen tijde onder controle te houden, heeft Mindfulness mij de ogen geopend om mij terug, zonder schuldgevoel, die broodnodige me-time te bezorgen. Mindfulness heeft mij de mogelijkheden gegeven mij te herbronnen en een andere levenshouding aan te nemen. Het heeft mij bevrijd van twijfels en gepieker, wat ook o.a. mijn slaapkwaliteit heeft verbeterd. Het leven in het moment zelf heeft veel negatieve energie weggenomen, energie die terug vrijkomt om positiviteit toe te laten. Tijdens drukke dagen zijn de meditaties kleine oases van rust die mij de innerlijke kracht geven om verder te doen. De aanvullende Heartfulnesstraining heeft terug een zekere spiritualiteit toegelaten in mijn leven; tools zijn aangereikt om de pijn van het leven te dragen. E.P. Anesthesist

Het volgen van het 8-wekenprogramma mindfulness training heeft me geleerd op stressvolle momenten tot rust te komen. Elke dag tijd voor mezelf te nemen. Genieten van de kleine dingen. Beter te kunnen slapen. Ik wil deze lessen verder in mijn dagelijkse bezigheden integreren. Ik ben dankbaar dat ik deze ervaring heb opgedaan en nu 'Mindful' in het leven kan staan. Bedankt Josee

Recent volgde ik de mindfulnesstraining, ik voelde me er heel goed bij ... het vergt wel wat discipline, maar je krijgt er veel voor terug. Ik heb rust bij mezelf gevonden en ben er vooral mezelf tegengekomen.: hoe 'mindful' omgaan met het leven, de medemens, dier, natuur, enz. De grootste uitdaging is  nu vooral 'verder blijven oefenen'. Thx voor goede begeleiding en mooie momenten samen met de andere groepsleden. Carine Goemaere

Sinds september 2016 ben ik thuis met een burn-out en zware maag-darmklachten. Begin 2017 heb ik Mindfulness ontdekt, doch tijdens gesprekken met mijn therapeut bleek dat ik daar nog niet klaar voor was. Ik volgde een reeks TRE en een paar mindfulness-meditatie-sessies bij STill & STem en daar de ervaringen positief waren en ik in september 2017 groen licht kreeg van mijn therapeut, ben ik gestart met de Mindfulnesstraining. De groep was klein, de sfeer was goed en ik voelde me meteen in een vertrouwde en veilige omgeving. Ik heb veel geleerd tijdens de 8 sessies; voornamelijk hoe ik met mezelf kan omgaan, hoe ik bewuster de dingen kan meemaken, hoe kleine stappen ook goed zijn. Of ik na 8 weken een volledig mindful persoon geworden ben ... neen, maar dat is ook niet nodig, heb ik tijdens de cursus ontdekt; echter ik heb ontzettend veel opgestoken en pas dit elke dag op mijn manier toe. Mindfulness zit hem soms in de kleine dingen en ik heb reflexen ontwikkeld om het leven anders te bekijken en te beleven. Het lukt niet altijd, maar dat hoeft ook niet. Wel denk ik dat je er klaar voor moet zijn en ik ben mijn therapeut dankbaar dat ze me niet meteen groen licht gegeven heeft. Je moet openstaan voor mindfulness en de tijd nemen om er elke dag aan te werken. Ik zou de mindfulnesstraining zoals die hier gegeven wordt aanraden aan iedereen die in zijn leven wat vast zit en die openstaat voor verandering. Vinciane, Marketing en Communicatie Expert

Wij hebben als koppel zowel de mindfulnesstraining als de compassietraining gevolgd, telkens verrijkende ervaringen. Er wordt wel inzet gevraagd: meditaties thuis en (meestal) kleine maar aangename huistaken die je dieper doen kijken en nadenken, zowel over positieve als negatieve zaken. Het hielp om rustiger om te gaan met stress en problemen, en om onszelf en wat ons overkomt met mildheid te bekijken. Samen de sessies volgen, hebben we als motiverend en versterkend ervaren. Iedereen is vrij naar buiten te brengen wat hij wil (of niet wil) en het samen volgen was zeker  een meerwaarde, om na te kaarten, en elkaar op regelmatige basis in het meditatiebad te trekken. Verrijkende ervaring, die wel wat investering van tijd gevraagd heeft, maar waar we veel van teruggekregen hebben. Het leeft nog na en we hopen de aangeleerde technieken nog lang toe te passen. (anoniem)

De meerwaarde van het volgen van een mindfulnesstraining is het vinden van rust in mezelf. Het mediteren is daarin heel ondersteunend. Een aandachtspunt voor mij is dat ik wat afstand dien te nemen als bepaalde zaken op mijn pad komen, daar ik wel eens te emotioneel reageer, de ademruimte helpt me hier enorm bij. Voelen mag! De uitdaging voor mij is dat ik mag leren omgaan met dit 'voelen'; tijdens de training ontwikkelde ik een vorm van acceptatie jegens zowel positieve als negatieve gevoelens. De ontmoeting van gelijkgestemden vond ik bijzonder, we konden in alle veiligheid en in vertrouwen zonder schroom delen, waardoor ik mocht ervaren dat ik niet alleen ben in wat ik meemaak. Ik ben dankbaar dat deze cursus op mijn pad kwam. Petra Van Damme, Accounting Manager, 49jr

Een ontdekkingsreis naar mezelf. AJ