Mindful Yoga

Welkom   Missie   Over Ons   Activiteiten   Kalender   Contact   Links 

BEWEGEN IN AANDACHT            een Bron van Stilte

Untitled document

MINDFULNESSTRAINING

In een Mindfulness- of Aandachtstraining gaat het om het exploreren van de ervaring van het huidige moment. Het ontwikkelen van een niet-oordelend gewaarzijn, helpt ons om het leven met begrip en wijsheid te benaderen. We ervaren dan meer stabiliteit.

Er wordt geoefend in "het in aandacht, mild en alert aanwezig ZIJN"... soms midden in de storm van het leven.

Een Mindfulnesstraining is geschikt voor iedereen die een actieve bijdrage aan zijn eigen gezondheid en welzijn wil leveren. Het oefenen in aandacht staat centraal. Jouw kracht en zelfhelend vermogen aangesproken.

Aandachtstraining is geen gespreks- of therapiegroep. Het is als methode, buitengewoon praktisch en toepasbaar in het dagelijkse leven. Het vraagt naast de wekelijkse bijeenkomsten, een dagelijkse tijdsinvestering van ongeveer 60 minuten. Er is geen speciale kennis of ervaring nodig om te kunnen deelnemen. Wel een bereidheid en openheid om het Hier en Nu te observeren, te exploreren en te accepteren...


Deze training kan je volgen:  8 weken

=> individueel                       op afspraak
=> In kleine groepjes            max 6 pers

      Vrijdagavond                   19u00 - 21u30

Onder rubriek 'kalender' staan de eerstvolgende mogelijke data.


De lessen worden in een aangenaam kader gegeven. 


Er is geen voorkennis vereist.

Bij interesse, vul je onder de rubriek "Contact" het info-formulier in.

Klik hier om terug te gaan naar "Activiteiten".


Enkele ervaringen van cursisten:

Ik heb enorm genoten van de Mindfulnesstraining.  Het heeft me inzicht gegeven in mezelf, mijn omgeving en datgene waar ik mee bezig ben. Het heeft mijn leven veranderd: Ik kan nu gewoon 'zijn'; tot rust komen in de drukte van de dag; grenzen stellen; tevreden zijn met dat 'wat is'; dankbaar zijn voor het mooie van elke dag; afstand nemen van 'het denken'; mijn voeding aanpassen; rust nemen en genieten van kleine dingen.  Dank Hilde voor de mooie en geleidelijke opbouw van de cursus; jouw persoonlijke en mensgerichte aanpak, de rust die van je uitgaat; de geborgenheid (van jouw huis) om te kunnen zijn wie ik ben.  Ik volg nu wekelijks de les Mindful Yoga.  De zachte oefeningen op maat van mijn lichaam en het 'gewaar zijn' geven mij rust en levensenergie.  Heerlijk.  Kristin, 46jr

Ik ben dankbaar dat ik dit traject volgde.  Nooit had ik gedacht dat Mindfulness mij echt zou kunnen beïnvloeden.  Na een jaar te werken aan een burn-out was dit een heel fijne en zeer nuttige ervaring om terug deeltijds aan de slag te kunnen.  Het geeft me kracht en rust om alles wat op me afkomt te plaatsen.  Ik ga deze lessen (levenslessen) echt kunnen hanteren en willen integreren in mijn verdere loopbaan als onderwijzeres, moeder, partner, familielid en vriendin.  Bedankt Greet

Deze intensieve en ervaringsgerichte training is een aanrader voor iedereen die in dit jachtige leven een manier zoekt om stress te hanteren.  Dank zij de 8-weken training werd ik uitgenodigd om gedurende een langere periode diepgaand met deze materie bezig te zijn en te integreren.  Hierdoor kan ik nu ervaren wat 'Mindful in het leven staan' werkelijk betekent.  Ik vond een rustpunt. Kristien

Herstellende van een moeilijke stressvolle periode op het werk, waarbij ik net niet kopje onder ging, was ik nog steeds onzeker en angstig op zoek naar mezelf.  Eerder toevallig kwam ik in aanraking met Mindfulness (STill & STem).  Tijdens een intensieve, 8 weken durende Mindfulnesstraining, waarbij ook wordt verwacht om dagelijks thuis één uur te oefenen, wordt een tool aangereikt om met stress te leren omgaan.  Door het teveel aan negatief denken te herkennen, te doorbreken en me te focussen op het moment zelf, slaagde ik erin om tot rust te komen door te luisteren naar mezelf.  Door mezelf te accepteren zoals ik ben en gewoon mens te durven zijn, kreeg ik terug houvast.  Mijn dank aan Hilde die met hart en ziel de training vorm gaf; ik heb er veel vertrouwen uit geput en voel me terug beter in mijn vel.  Omdat ik me er goed bij voel, blijf ik dagelijks verder oefenen. Fr.

Na een jaar te hebben getwijfeld of ik de mindfulnesstraining zou volgen of niet, heb ik me toch ingeschreven. Na 8 weken besef ik, dat dit één van de beste beslissingen is die ik in mijn leven heb genomen. Vanaf de eerste week heeft het me innerlijk verrijkt. Je moet er uiteraard klaar voor zijn en de meditatiehuiswerkjes goed opvolgen; daarna wordt het een dagelijkse gewoonte, ik ervaar het als een sport voor de geest. Voor mij althans heeft het verandering gebracht en het verandert nog steeds. Ook vond ik het heel belangrijk om innerlijke rust te vinden en die uit te stralen naar mijn cliënten toe, wat de therapie positief beïnvloedt. Chimène De Raeve, Psychotherapeute, Edegem

Wij zouden jou zeer graag willen bedanken voor de begeleiding tijdens onze kennismaking met mindfulness.  Wij kregen verschillende tools aangereikt zodat ieder een mindful levenswijze op zijn eigen wijze kon invullen op het einde van de rit. Naast de persoonlijke aanpassingen, waren wij in de mogelikheid om met verschillende gezindsleden deel te nemen aan de cursus. Wat ervoor heeft gezorgd dat wij terug meer rust en aandacht voor elkaar mogen ervaren. Maw een zeer verrijkende belevenis voor gans het gezin. Dankzij deze mindfulness-training staan wij nu op een bewustere manier in het leven. Zeker een aanrader voor iedereen die wil investeren om zo meer uit het leven te halen. Van harte dank en dat vele anderen jou ondersteuning ook mogen genieten. Dirk 45j, Nancy 42j & Cato 15j

ik ben burgerlijk ingenieur en op zoek naar effectiviteit. Alle opleidingen die ik in mijn professionele leven reeds volgde, gaven herkenning en inzichten, de veranderingen waren telkens een incrementele stap. Deze cursus resulteerde voor mij in persoonlijke groei, al na acht weken. Elke wekelijkse sessie wordt afgesloten met de opdracht voor de week. Door dit toe te passen, ervaar je de effectiviteit van mindfulness en geraakt de methode ingeburgerd. ik had nooit gedacht dat je door mindfulness sneller resultaat bekomt dan door denken. Ik was op voorhand 'gewaarschuwd' door mijn omgeving over het zweverig karakter van mindfulness.  Ik had Hildes naam bekomen via een leadershiptraining op het werk. Na een paar individuele gesprekken met haar om af te toetsen hoe ze tewerk gaat, vond ik haar intelligent en professioneel en besliste ik om me aan deze cursus te 'wagen'. Ik ben moeder van 4 kinderen gecombineerd met een drukke leidinggevende job en een moeilijke relatie. Kinderen opvoeden, mensen aansturen zijn twee uitdagende taken met veel obstakels. Een goede relatie is een nog moeilijkere zaak. M, de jongste stribbelt vaak tegen. I, de tweede jongste is onzeker en mist doorzettingsvermogen. S,de tweede oudste en puber, is nors en sluit zich af. J, de oudste, is intelligent doch vindt de kracht niet om zich aan studies te zetten. Op het werk en in de relatie is het niet anders: er zijn dagelijks dingen die je wil veranderen. Wat is er nu veranderd? De ochtenden en avonden met de drukte van de kinderen zijn niet langer stressmomenten. Ik geniet van de kinderen en wat ze vertellen. Dat overheerst nu en niet het 'op tijd klaar zijn'. Eigenaardig genoeg gaan de dingen nu sneller. Iedereen is goedgezind en werkt mee, door de positieve atmosfeer. Op het werk heb ik meer controle, stuur ik beter aan, ben ik effectiever in mijn leidinggevende rol. In mijn relatie, de moeilijkste opdracht, worden scheefgegroeide situaties rechtgetrokken. De cursus is reeds een maand afgelopen, maar zit nu dagdagelijks in mijn aanpak verankerd. Natuurlijk is er nog veel werk aan de winkel, maar dit was een sprong in mijn persoonlijke groei, geen incrementele stap. Dit is een ongelooflijk effectieve methodologie die ik iedereen zou willen aanraden. AFT, Engineering Manager, 45 jaar

Het deelnemen aan deze cursus heeft mij meer bewust in het leven doen staan.  Op allerlei vlakken: bewuster van mijn lichaam en hoe het op stress reageert, valkuilen in de omgang met andere mensen en het belang van jezelf op de eerste plaats te zetten. Enkel vertrekkende vanuit jezelf, kan je een positieve bijdrage aan je omgeving leveren. Bovenal neem ik de introductie tot meditatie mee; in een maatschappij die soms als een Titanic op je afstevent, vind ik dit geen overbodige luxe.  Hilde 39 jaar

Moeder van 3 kinderen, dochter van, echtgenote van, collega van ... . Het zijn meer dan 3 bordjes die draaiende moeten gehouden worden. Geleerd om alles ten allen tijde onder controle te houden, heeft Mindfulness mij de ogen geopend om mij terug, zonder schuldgevoel, die broodnodige me-time te bezorgen. Mindfulness heeft mij de mogelijkheden gegeven mij te herbronnen en een andere levenshouding aan te nemen. Het heeft mij bevrijd van twijfels en gepieker, wat ook o.a. mijn slaapkwaliteit heeft verbeterd. Het leven in het moment zelf heeft veel negatieve energie weggenomen, energie die terug vrijkomt om positiviteit toe te laten. Tijdens drukke dagen zijn de meditaties kleine oases van rust die mij de innerlijke kracht geven om verder te doen. De aanvullende Heartfulnesstraining heeft terug een zekere spiritualiteit toegelaten in mijn leven; tools zijn aangereikt om de pijn van het leven te dragen. E.P. Anesthesist